GOVERNMENT OF THE KINGDOM OF TONGA
Press Release on Friday, 13th February, 2004

The Government of Tonga requests correction to the
Radio New Zealand Internaional online article on 9/2/2004,
titted "Tonga Government accused of bias over issuance of newspaper licences"

The Government of Tonga requests correction of the following points reported
in the Radio New Zealand International online article on 09 February 2004 titled “Tonga
Government accused of bias over issuance of newspaper licences”:-

(2) “TheTaimi’s application was declined as was the application for the pro-democracy
newsletter, the Kelela

The Taimi ‘o Tonga newspaper never applied for a newspaper licence. Lali Media Ltd.
applied. Suliana Moala, Kalafi Moala’s wife, holds the majority of shares in Lali Media
together with Mateni Tapueluelu and Karl Taufaeteau .

(2)  "[Kalafi Moala, publisher of the Taimi ‘0 Tonga said] ‘They’ve approved the
government newspaper and the church papers, that's no surprise. They have also
approved the Tonga Star as well as @i ki Tonga. Both are papers that are run
with an extreme right-wing, pro-monarchy paper so there’s obviously very strong
favouritism."

Newspaper licences were granted in accordance with the Newspaper Act 2003 which
outlines the licensing regulation. The Act ensured newspaper operators were
competent, committed to honesty, fairness, independence and the respect of rights of
others. These are basic standards of journalism and editorial responsibility absent in
print media in Tonga before the Newspaper Act 2003.

The Department of Communications granted licences on the basis of adhering to the
Act and not whether the newspaper was anti-government or pro-government

Issued by The Information Unit,
Prime Minister's Office,
P.O. Box 62,
Nuku’alofa,
Tongatapu,
TONGA.
Telephone: (676) 24 644 Website:  www.pmo.gov.to
Fax: (676) 23 888 Email: depsecpm@pmo.gov.to


mailto:depsecpm@pmo.gov.to

